EVSEL ATIK REHBERİMİZ > ATIKLARIMIZI TANIYALIM > OTOMOTİV ÜRÜNLERİ  > Yağ ve Yakıt Filtreleri  > Faydalı Bilgiler  > Genel Bilgi

Tanımı ve İçeriği

Yakıt filtresini, çoğunlukla içten yanmalı motorlarda yakıt içerisindeki istenmeyen parçacıkların süzülmesi ve temiz bir yakıtın motor içerisine gönderilmesi amacı ile kullanırız. Rafinerilerde temiz olan yakıt; doldurma, nakliye ve boşaltma sırasında kirlendiğinden motora gönderilmeden önce temizlenmesi gereklidir. Yakıt filtresinin görevi yakıt içindeki pislikleri ve suyu yok etmektir. Kirli parçalar akaryakıt tankerlerinde, benzin istasyonu tanklarında oluşan pastan kaynaklanır. Su ise yakıt tanklarında yoğunlaşan buhardan oluşur.

Çok küçük gözenekli özel kâğıttan yapılı kartuşlar halinde olup, bazılarının içinde metal parçaları tutması için mıknatıs bulunur. Yakıt filtresi depo ile pompa arasında, pompa ile karbüratör arasında ya da her iki yerde de bulunabilir.

Motorun çalışması esnasında yakıtın yanmasından ve piston ile silindir gömlekleri arasındaki sürtünmelerden dolayı istenmeyen parçacıklar oluşur. Bu parçacıkların süzülmesi ve motora istenen miktarda temiz yağın gönderilmesi yağ filtresinin görevidir. Yağ filtresi, yağ pompasının bastığı yağı süzerek içindeki yabancı maddeleri temizler. Yağ pompasından gelen basınçlı yağ, filtre elemanının dış yüzeyinden süzülerek iç tarafa geçer. Yağın içindeki yabancı maddeler gözenekli kâğıt filtre üzerinde kalır. Temizlenen yağ, ana yağ kanalından geçerek motor parçalarını yağlar.

Filtreler, kirlendiklerinde sökülerek temizlenebilir tipte veya temizlenme imkânı olmayan ancak yenisi ile değiştirilen tipte imal edilirler.

Çeşitleri ve Sınıfları

Yakıt filtrelerinin 3 ana çeşidi vardır. Bunlar:

  • Depo öncesi filtre: Şekil olarak huniye benzemektedir. Depoya yakıt nakli yapılırken temel süzme işlemini gerçekleştirmek amaçlı tasarlanmıştır. Yakıtı plastik parçacıkları, yapraklar ya da pislikler gibi büyük parçacıklardan arındıran ilk ekipmandır. Bu tarz filtreler yakıtın kısıtlı olduğu yerlerde seyahat eden gemilerde kullanılır.
  • Birinci filtre: Birkaç farklı birimden oluşmakta olup kullanılan yakıtın çeşidine göre spin-on ya da eleman filtre olarak adlandırılır. Araçlarda kullanılan tür olmakla birlikte teknelerde de kullanılabilir. Dizel motorlarda ise, daha yoğun olan suyu yakıttan ayrı, alt kısımdan alacak şekilde tasarlanmış özel bazı filtreler bulunur.
  • İkinci filtre: Filtre çeşitleri içerisinde en az kullanılandır. Genel olarak eğer birinci filtre aracın yakıtının temizlenmesinde yeterli verimi sağlıyorsa bu filtreye gerek yoktur.

Yağ filtrelernii ise gerçekleştirdiği ayrım metoduna göre 4 farklı grup altında toplayabiliriz. Bunlar:

  • Mekanik filtre: Askıdaki kirletici unsurları yakalamak ve çekmek amacıyla kıvrımlı yüzeyli filtre kullanılır. Belirli aralıklarla değiştirmemiz gereklidir. Eleman filtre çeşidinden olanlarda kirlenen parça çıkartılıp yenisiyle değiştirilirken, spin-on modeller ise kirlendiğinde tamamen çıkartılıp yerine yenisinin montajı yapılır.
  • Manyetik filtre: Ferromanyetik parçacıkları yakalayabilmek için kalıcı bir mıknatıs ya da manyetizma içerir. Manyetik filtrasyonun bir avantajı filtreyi temizleme işleminin sadece mıknatısın yüzeyinden parçacıkların temizlenmesi ile gerçekleşmesidir. Otomatik şanzımanlı araçlarda kullanılan bir sistemdir.
  • Sedimantasyon filtre: Bir sedimantasyon veya yerçekimi yatağı içeren bu filtre, petrolden daha ağır olan kirletici unsurların yerçekimi kuvveti ile kabın altına yerleşmesini sağlar.
  • Santrifüjlü filtre: Santrifüjlü yağ temizleyicisi yağdan kirletici unsurları yer çekimi kuvveti yerine merkezkaç kuvveti ile ayıran, döner sedimantasyon cihazıdır.
Bu sayfadaki içeriklerin bütün hakları sakldır.